Ехнатон

Ехнатон

Придбати чи забронювати квиток у Києві

11 Лютого Вт

Рік

2020

Виробник

США

Жанр

Опера

Тривалість

205 хвилин

Вікове обмеження

16+

Мова

English

Мова субтитрів

Українська

Погляд на стародавній Єгипет з ХХ століття, легендарні правителі — Ехнатон і Нефертіті, — їхні діти й батьки, таємничі жерці та навіть юний Тутанхамон (хоча і не співаючий). Мінімалістична партитура Філіпа Гласса зазвучить яскравіше з початком дії, в якій беруть участь акробати та жонглери.

Американець Філіп Гласс — живий класик мінімалізму, однієї з найвпливовіших музичних течій XX століття. Написана в 1983 році «Ехнатон» - заключна опера його «портретної трилогії», присвяченій масштабним персонажам світової історії, захопленим власними ідеями,які вплинули на людство. Але якщо попередні частини трилогії - легендарний «Ейнштейн на пляжі» (1976) і «Сатьяграха» (1979) - розповідають про життя і концепціях героїв порівняно недавнього минулого (відповідно, Альберта Ейнштейна і Махатми Ганді), то «Ехнатон» відправляє нас на три з половиною тисячі років тому. Історію давньоєгипетського фараона Ехнатона, завороженого богом сонця, який намагався ввести культуру поклоніння виключно цьому богу в політеїстичному Єгипті, деякі вчені вважають прообразом і передвісником появи авраамічних релігій. Немов підкреслюючи ці зв'язки, Гласс у своїй опері змішує мови: давньоєгипетська сусідить з біблійним івритом і мовою публіки, для якої здійснюється конкретна постановка.

Почавши писати опери в 1970-ті, Гласс зумів запропонувати новий тип організації оперного матеріалу, що не спирається на арійно-речитативний спосіб розвитку сюжету. Від сюжету як рушійної сили він взагалі відмовляється: скажімо, при написанні «Ейнштейна на пляжі», композитор складав музичні ілюстрації до ескізів, створеним режисером Робертом Вілсоном. «Ехнатон», як і інші опери Гласса, являє собою послідовність медитативних музичних замальовок, а розвиток дії спирається на зміну ритму в повторюваних фразах. У цьому русі чуються одночасно величність і тривога (любителі кіно легко впізнають у вступі до «Ехнатона» музику з «Левіафана» Андрія Звягінцева). Головна партія написана для контратенора: в цьому нетиповому для сучасної опери вирішенні - натяк на тендітну і, можливо, андрогінну природу Ехнатона, що незмінно вражає дослідників в численних скульптурних зображеннях єгипетського фараона. Ця контрастна висотність стає особливо помітна на тлі відсутності в оркестрі скрипкової секції, що робить містичне звучання «Ехнатона» ще більш густим і похмурим.

Вистава Феліма Макдермотта, перенесена в Мет з Англійської національної опери й нагороджена у 2017 Премією Лоуренса Олів'є, здатна здивувати вишуканістю костюмів і загальною якістю картинки, але запам'ятовується в першу чергу тим, як синхронно і віртуозно працюють групи акторів, візуалізуюючи музичний метод Філіпа Гласса.

Залиште свій відгук

Для того щоб залишити свій відгук, Вам необхідно зареєструватися або авторизуватися на сайті.

Відгуки користувачів
Відгуки відсутні. Станьте першим, щоб залишити свою думку про фільм.